Jag minns än idag, fyra år senare, hur goda friterade mozzarella sticks vi åt på ett hotell i Singapore. Vissa minnen kan man bara inte glömma! Har du något matminne du aldrig kommer glömma? Jag friterar mat väldigt sällan och när jag gjorde dessa dubbelpanerade mozzarellan friterade jag dem inte, utan istället använde jag mig av rikligt med olja i en stekpanna, men inte så mycket att mozzarellan täcktes av oljan. Mycket gott!

I still remember today, four years later, how good fried mozzarella sticka we ate at a hotel in Singapore. Some memories can not be forgotten! Do you have any food memory you will never forget? I deep-fry food very rarely and when I made these double breaded mozzarella I did not deep-fry them, but instead I used plenty of oil in a frying pan, but not so much that the mozzarella was covered with the oil. Very good!


Dubbelpanerad Mozzarella

150 g mozzarella
2 ägg
ströbröd eller mixade knäckebröd och rågchips
salt
svartpeppar
olja

Skär mozzarellan i 1 cm tjocka skivor. Lägg äggen i en djup tallrik och vispa dem lätt. Lägg ströbröd i en annan djup tallrik och blanda i salt och svartpeppar. Doppa mozzarellaskivorna i ägget och sedan i ströbrödet. Doppa dem sedan ännu en gång i ägget och ströbrödet. Hetta upp en stekpanna med rikligt med olja och fritera mozzarellaskivorna tills de gyllene på båda sidor. Servera genast. 


Double Breaded Mozzarella

150 g mozzarella
2 eggs
bread crumbs or mixed crispbread and rye chips
salt
black pepper
oil

Cut the mozzarella into 1 cm thick slices. Put the eggs in a deep plate and whisk them easily. Add bread crumbs to another deep plate and mix in salt and black pepper. Dip the mozzarella slices into the egg and then in the bread crumbs. Then dip them again in the egg and bread crumbs. Heat a frying pan with plenty of oil and fry the mozzarella slices until golden on both sides. Serve immediately.