Vår Finlandsemester är över och vi har njutit av att få spendera tid med våra familjer. Vad jag även njutit av är att jag har haft möjlighet att äta mig mätt på bär och kantareller som min mamma plockat i skogarna nära deras hem. Hur gott är inte blåbär, vinbär och jordgubbar till frukost. Jag har även gjort mina favoritmaträtter till mina föräldrar, som t.ex. ugnsrostade grönsaker serverade som en sallad eller i tortilla med hummus och Melanzane alla Parmigiana. 

Tillsammans med min syster och hennes barn har vi bakat pepparkakor/pepparkakshus och jag har varit ute i skogen med barnen och hur intressant är det inte att lyssna på alla deras berättelser :) Barnen har en trampolin och där har vi också haft mycket roligt tillsammans.

Vi har njutit av sköna löpturer på morgnarna och vädret var mycket milt. Vi fick uppleva snö också, inte mycket men lite i alla fall. Nu är vi tillbaka i Amsterdam och vädret är fortsättningsvis runt +10 grader, härligt. 

Our Finland holiday is over and we have enjoyed getting to spend time with our families. What I also enjoyed is that I have been able to eat berries and mushrooms from my parents freezer that my mother picked in the forests near their home. How yummy isn't it to eat blueberries, currants and strawberries for breakfast. I have also made my favorite dishes to my parents, such as oven-roasted vegetables served as a salad or as a filling in tortilla with hummus and Melanzane alla Parmigiana.

Along with my sister and her children, we have baked gingerbread / gingerbread houses and I've been out in the woods with the children and how interesting it is to listen to all their stories :) The kids have a trampoline and we had a lot of fun together there as well.

We have enjoyed lovely morning runs and the weather was very mild. We got to experience snow as well, not much but a little bit anyway. Now we are back in Amsterdam and the weather is still around +10 degrees centigrade, lovely.

Ugnsrostade grönsaker / Oven roasted Vegetables

Melanzane alla Parmigiana

Finska blåbär och vinbär / Finnish blueberries and currants

Mosters gullungar / My nieces

Dramatisk vy på en morgon löptur / Dramatic view on a morning run

Gumnäs - här har jag spenderat mina barndoms somrar. 
Gumnäs - here I have spent my childhood summers.



Ruohonjuuri